Mikä fysioterapian suoravastaanotto?

Fysioterapian suoravastaanoton tarkoituksena on mahdollisimman nopea tuki- ja liikuntaelinvaivojen kuntoutuksen aloittaminen. Voit hakeutua fysioterapiasuoravastaanotolle, jos sinulla ilmenee mm. seuraavia vaivoja:

·  kipua selässä, niskassa tai hartioissa

·   olkapäävaivoja

·   nivelkipuja esim. lonkissa, polvissa, nilkoissa, ranteessa

·   lihaskipuja ja kireyksiä

·   jännekipuja, esim tennis- tai golfkyynärpää, akillesjänne, hyppääjän / juoksijan polvi

Tavoitteenamme siis on, että pääset mahdollisimman nopeasti hoitoon. Fysioterapiasuoravastaanottomme fysioterapeutit ovat erikoistuneet tuki- ja liikuntaelinvaivojen akuuttivaiheen tutkimiseen, hoitoon ja kuntouttamiseen.

Tarkan haastattelun ja kliinisen tutkimuksen kautta selvitämme kivullesi syyn. Saamme selville, mikä rakenne tuottaa sinulle kipua. Onko kyseessä esimerkiksi lihaksen kiinnitysjänteestä tai nivelestä peräisin oleva kipu? Kun oireileva kudos on saatu selville, voidaan hoito kohdistaa tarkasti. Jo tieto siitä, mistä vaivasta on kyse, usein helpottaa. Akuuttivaiheen kivun hoito, voi olla esimerkiksi oireilevan nivelen tukiteippausta. Saat myös ohjeet, miten oireilevaa kudosta on parasta rasittaa. Tunnistamme, mikäli tilanteesi ei ole fysioterapian avulla hoidettavissa, ja ohjaamme sinut tarvittaessa lääkärin vastaanotolle. Kun hoito aloitetaan nopeasti, ei ole tarvetta pitkälle fysioterapiajaksolle, ja jo yksi fysioterapiakäynti voi riittää.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että nopealla hoitoon ohjautumisella sekä kuntoutuksen aloittamisella voidaan ehkäistä tule-kipujen pitkittymistä sekä vaivojen uudistumista ja kroonistumista. Kustannuksissa säästetään, kun sairaspoissaolot vähenevät, työhönpaluu nopeutuu ja vältytään turhilta kuvantamisilta ja leikkaushoidoilta.

Lähde: Fysioterapian suoravastaanotto-koulutus